شبکه خلیج فارس(بیکِنDGPS)

در حال حاضر علاوه بر توسعه مرحله اول طرح، مراحل بعدی سامانۀ ملی هدی شامل اجرای این سامانه در حوزه­ های دریا و هوا نیز در دست اجراست. در حوزۀ دریا همانطور که در شکل الف  مشاهده می ­شود سامانۀ مشابهی با نام  MENAS]1] توسط انگلستان در محدودۀ کشورهای عربی ایجاد شده است که  اطلاعات لازم را برای ناوبری دقیق ارسال می­ کند. استفاده ازاین سیستم در پروژه­ های عمرانی  و عملیاتهای  داخلی با توجه به انحصاری بودن  و فاصلۀ زیاد ایستگاههای مرجع آن تا سواحل کشور مناسب نیست. لذا سازمان نقشه­ برداری کشور قصد دارد با  توسعۀ امکانات لازم و افزایش ایستگاه های دائمی GPS در سواحل آبهای نیلگون خلیج همیشه فارس و دریای عمان سامانۀ ملی هدی را در دریا با نام شبکۀ خلیج فارس اجرا کرده و تا شعاع مشخص شده تمامی شناورها بتوانند­ از خدمات این سامانه بهره­ مند شده و ناوبری دقیق را انجام دهند (شکل ب). این مرحله از سامانۀ ملی هدی در دست اجرا ست و عملیات احداث و ایجاد ایستگاه­های دائم آن در حال اتمام است . با تهیۀ تعدادی فرستنده وامکانات رادیوئی و کسب مجوز فرکانس از سازمان مقررات و ارتباطات رادیوئی این مرحله از سامانۀ ملی هدی نیز عملیاتی می­شود.

شکل الف : شبکۀ MENAS

 

شکل ب:  سامانۀ ملی هدی در دریا (شبکۀ ملی خلیج فارس)

از جمله کاربردهای این مرحله از سامانۀ ملی هدی می­ توان به موارد زیر اشاره نمود.

۱-     تهیۀ نقشه­ ها و چارتهای دریائی به منظور ناوبری  و  طراحی پروژه­ ها ی دریائی

۲-     پیاده سازی پروژه­ های دریائی ازقبیل ایجاد و احداث سکوهای نفت و گاز و لوله­ گذاری در کف دریا

۳-     ناوبری و موقعیت­ یابی دقیق شناورها در محدودۀ پوشش سامانه، مخصوصاً در بنادر و لنگرگاه­ها (شکل ج)

۴-     بومی سازی سامانۀ مورد نظر و پدافند غیر عامل در ناوبری دریائی
 

شکل ج : نمونه­ ای از کاربردهای سامانۀ ملی هدی در دریا

لازم به ذکر است که تا به حال سرویس دهندۀ  این خدمات به ارگانهای ما کشورهای خارجی مانند امارات بوده­ اند و با راه اندازی این مرحله گامی دیگر در قطع وابستگی به کشورهای بیگانه برخواهیم داشت.